Sunday, July 4, 2010

.Tutorial Asas Guna Photoshop.

halamakk. mati lerw .
tah entry ke bape juta tah aku post untuk rini .
=.='

ni yang paling basic aku aja .
sbb aku pun taw buat neyh jeh .
HAHAHA !

dan yang neyh la yg jadi addiction aku few days ago .
yang mengepink kan blog aku .
hehe xD

aku pakai photoshop cs 3 .
kalo cs laen aku tak taw la susun atur dy same ke tak dengan cs 3.

1.bukak photoshop ko .

2. FILE -> NEW


3 . width dengan height tuh adjust la ikut suke hati kau . kalo nak transparent , background content tuh pilihla TRANSPARENT . pastu klik OK .


4. klik kat tanda T .


5 . lukis kotak dalam kotak yg ko create tadi.


6 . pastu type la pape ko nak type . bar yg kat atas , barisan kedua , untuk kau adjust font , size font , warna font , button yg laen3 , godek sendrik yew . jangan takut , tak meletop lappy / pc kau tu der . hahah xD


7 . RIGHT CLICK kat tepi tuh . amek BLENDING OPTION .


8 . tick sume box yg ade untuk lihat effect pada tulisan yang kau create tadi . kau boleh double click kat perkataan macam stroke . klik jeh ikut suke kau . jangan risau . kalo rosak, boleh undo dengan menekan kibod (izuddin aja type keyboard gini) ALT +Z


8 . bile dah puas hati , g FILE -> SAVE AS (.png) .

9 . siap !


ko ta yah nk takut godek3 photoshop .
beshh weyhh .
kang kalo dah addict , jadi la macam aku .
sek nak godek blog jeh .
selagi tak pink , selagi tuh dok mengodek.
haha !



selamat mencuba !
^__^
sape dah taw, dok diam3 .
bweekk ;p

19 bantah cakap cikgu:

kaizen shinobi said...

terima kasih sifu innz!!! hahaa

esyam said...

ok dah taw *dok diam2* =)

Nyetok said...

Wahhh garangnya halau anon kat comment box haha.. btw nice tutorial. Berguna utk beginer yg nk blajar ttg layer effect

Cipina said...

thanks ye!

CIK FINA MARAH DI HARI AHAD

Misshy Innz said...

@kaizen shinobi

oi, ingt free ke , bak coklat . haha !

Misshy Innz said...

@esyam

thee. bagus2 ;)

Misshy Innz said...

@Nyetok

kenangan pahit.
sbb tuh ayat garang nak mapos.
hehe xD

Misshy Innz said...

@Fina Fento

ur welcome ;)

izuddinrahim said...

kan ke aku yg ajar ko?hahahaha

Misshy Innz said...

ha yalah .
hang yg aja aku cara nk upload gambaq besaq2
lalala ~

diriku said...

he2..tanx =]

Unknown said...

asal xjd pun..huhu

Misshy Innz said...

shaira : ape yg tak jadi ?

Anonymous said...

akak,b0leh x bagi link ph0t0sh0p..
nk try guna ph0t0sh0p lh..
hehe~

Farhanah Mokthar said...

salam tumpang tanye.
kt photoshop kita tade pun jenis tulisan yang macam kamoo punye.
and lagi satu, macam mana nak insert picture ya?

Misshy Innz said...

@MiSz IeyFa

photoshop ni kene install dik ;)

Misshy Innz said...

@Farhanah Mokthar

tak semua photoshop sama font .
depends on apa yang kita install ;)

zarul farhana said...

buat la byk ckit tutorial nie...

Puteri Kayangan?@#$%???? said...

Aaaaa buat tutorial banyak cikit miss sebab ..banyak lagi umi nak kene explore ... cube buat mcm tak dapat jer huhu ...tapi bagus information nie ..hihi