Friday, January 20, 2012

.ResepiBujang : Kek/Cupcake Nescafe.

adunan adalah untuk kek tapi aku convert ke cupcakes since nak buat hantaran tunang kan .
jimat sikit .
HAHA !

aku buat tadi , dapat 53 biji cupcake .
okay lahh , not bad tapi tahan mengantuk sebab nak tunggu semua masak .
5 round gak lahh , mana tak mengantuk =.='
mata pun dah stim je haa menaip ;D

Kek / Cupcake Nescafe

Bahan Bahan :


  1. 300 gram tepung naik sendiri
  2. 250 gram butter (aku guna marjerin je , malas nak pergi kedai)
  3. 200 gram gula kastor (aku blend gula kasar , malas nak pergi kedai jugak)
  4. 5 biji telur (aku guna 6 biji telur sebab telur aku tu kekecik. telur ayam okayy. jangan fikir telur lain . HAHA !)
  5. sedikit esen vanilla (aku main tuang je tadi . HAHA !)
  6. 1 sudu besar Nescafe bancuh dengan sedikit air panas (agak agak dia cair udah ler)


Cara cara :


  1. Pukul gula dan butter sampai kembang .
  2. Masuk esen vanilla .
  3. Masuk telur sebiji demi sebiji . Selang seli dengan putar adunan .
  4. Masuk bancuhan Nescafe . Putar sebati .
  5. Masuk tepung sikit sikit .
  6. Bakar 25 minit suhu 190 darjah / 40 minit suhu 180 darjah .



*ni hasilnya . belum letak aising , malam kang baru buat , makan macam ni pun dah sedap . tak terlalu manis . *




adunan ni tak pakai susu cair .
masa dah letak tepung , adunan dia pekat gila .
first time buat kek adunan tak cair .
risau aku .
tiga empat kali aku belek resepi , memang sah takde susu cair digunakan .
aku pun pelik tapi naik cantik dan sedap !


try lahh .
mana tahu ade yang nak sponsor kek / cupcake nescafe untuk majlis tunang aku nanti .
ouchh !~




kbai .

0 bantah cakap cikgu: