Meet This Blog In Facebook !

Wednesday, January 4, 2012

.nikah khitbah.

selak selak muka buku , almaklumlah esok dah sekolah , buku pun kene lah bukak .
ye dak ? nak SPM tahun ni .
kene buat betul betul sebab lepas SPM nak masuk UIA buat bisnes .
HAHA !

i was reading on this article tadi - Nikah Khitbah .
its a good article , indeed .

aku ada baca status orang kat fb  - HARAM bagi lelaki jika menjadikan seseorang itu sebagai kekasih jika tiada niat untuk menikahinya .

aku first time dengar benda ni , jadi no comment .

bila baca pasal nikah khitbah ni , aku rasa macam , cool gila !
student pun boleh nikah khitbah ni .
tak perlu nak sediakan duit berjuta juta .
cukup dengan persetujuan pihak yang terlibat , ibu bapa bakal pengantin , hantaran sekadar termampu , akad nikah and the relationship becomes halal dan diredhai .
subhanallah , indahnya agama Allah ini . ;)

untuk student , majlis boleh buat after grad or dah dapat kerja kalau nak .
tapi macam mesti buat je kan , sebab menghebahkan perkahwinan itu wajib (correct me if i'm wrong) supaya nanti orang yang tak tahu buat fitnah pulak .

ouh sebelum tu , untuk yang tak tahu , nikah khitbah ni nikah gantung yakni , bernikah tapi tak tinggal sekali .
(boleh elak dari mengandung time study sebab aku memang tak sokong sangat kalau perempuan get pregnant time study sebab nampak sangat menyeksakan . those things can plan . tapi ikut orang jugak . but for me , its no.)
macam declare couple tapi tak tinggal sekali kan ?
cuma beza nya nikah gantung ni HALAL dan couple itu HARAM .
faham tak maksud halal dan haram yang aku cakap ni ?

halal untuk berbuat apa sahaja such as dating sambil pegang tangan , cakap rindu sayang dalam phone , love texting .
macam yang orang couple buat lahh , tapi kalau orang couple buat dapat dosa kann ?

faham kan ?

tapi itu lahh , bagi aku orang yang nak nikah khitbah ni kene ada kesungguhan yang betul betul sungguh punya .
bukan alasan kau setakat nak elak maksiat , lepas nikah , dah bosan , kau ceraikan bini kau .
eh apahal ? kau ingat nikah khitbah tu ada exception ke yang boleh kau kahwin-cerai-kahwin-cerai ?
jangan ikut adat orang bercouple sangat ehh .

aku rasa mak bapak sekarang pun dah open minded .
macam mak aku , direct je cakap "ibu takde hal akak kau nak kahwin , nak kahwin , bagi jelahh" .
aku pulak yang macam "ibu tolong lah jangan bagi akak kawen awal , banyak lagi nak buat haa"

kalau mak bapak kau tak kasi , cuba kau cakap cenggini "akak sayang ibu ayah , lagi lama kitorang couple , lagi banyak dosa kitorang buat, lagi banyak dosa akak ayah dengan adik adik kena tanggung. kbai." 




2 bantah cakap cikgu:

Nabiel said...

aku rse nk bt jek nikah khitbah nie..tpi tuhlah,nk myakinkn orag tua bkn sng..sbb dorang nie nk sgt jaga mulut orang lain dri jaga pergaulan ank sndri..tk paham..huhu

A3FluRv3r said...

@Nabiel sokong :)