Meet This Blog In Facebook !

Friday, May 7, 2010

.negeri sembilan dan kelantan.

entry neyh buat aku dalam bahaya.
tapi aku nak mintak pandangan korunk.
bukan nak cari pasal.
kalo de pape tak puas hati.
settle lua.
kahkahkah !
bajet aku berani jeh . bweekkk ~

negeri sembilan.
aku tak taw sangat pasal adat negeri sembilan yg dikenali sebagai adat perpatih.
yang aku taw, adat perpatih neyh agak leceyh.
tang kawen eh, tang pembahagian harta eh.
mostly kalo tang kawen tuh,leceh sbb banyak adat nak kene ikut.
pernah dengar pompuan pinang lelaki ?
kat n9 ade.
aku pernah bace dalam paper.
hebat kan ?
kalo tang pembahagian harta,ikut adat perpatih, pompuan akan dapat lebih dari lelaki.
macam tak adil kan ?
tapi itu la yang dinamakan adat.
keluarga aku tak ikut adat perpatih neyh.
takut ado yang nyimpang dr agama.

pastu ade yang cakap kalo orang kuala pilah neyh dy bersikap selfish.
bukti dah ade depan mata aku.

orang n9 neyh pemurah kot.
sbb kalo aku g uma kwn-kwn ayah.
pergh ~ makanan terhidang toksah cakap.
belum abeh yang atas meja,dah topup baru.

pastu ramai orang cakap.
toksah lerw tinggal kat rembau tuh.
tempat dy keras.
sbb tu la ayah ulang alik pergi keje.
seremban rembau.
ingek dokek ko ?
mau sengah jam gak bhaii ~

kelantan.
dari kecik aku diaja untuk kurang menyukai kelantan.
ade sebab yang tak dpt aku nyatakan.
dan aku ade pengalaman berkenaan dengan sebab yang tak dapat dinyatakan itu.
jadi aku mmg percaya pada sebab itu.
aku cite, korunk teke la sendrik.
mmg depan mata ia berlaku pada tahun 2004.

tyme tuh pak su aku kawen dengan orang kelantan.
kitorg dtg dr pahang ke kelantan.
menumpang tido di rumah abg ipar pak su.
umah besar,luas tapi sangat bersepah.
nak kata tak de orang nak kemas,ramai jeh ahli keluarga tuh.
pada hari kenduri.
hanya 2 khemah kecik yang didirikan.
and guess what ?
kitorg as rombongan pengantin lelaki dibiarkan makan di tangga rumah.
kitorg tak leyh makan kat dalam uma.
dengan keadaan yang sepah-sepah kat lua.
membuatkan kami makan secara terpaksa.
aku makan pejam mata.
kalo bukak mata, aku rase aku akan muntah.

pas pak su kawen,dok kat umah tok pah.
umah tok yang sebelum ini luas telah menjadi sempit.
hinggakan kalo nak bermalam dah jadi tak selesa macam dulu.
mak su aku telah menyumbatkan macam-macam bende dalam rumah tersebut.
and guess what.
aku da beberapa tahun tak balik uma tok pah.
sebab masalah ini.

tapi tak semua macam tuh.
mybe certain-certain jeh.
sbb kawan-kawan kelantan aku kat uia tak cmtu.
sume baik-baik belaka.
senang buat kawan.
cume masalah aku kekadang tak paham dorunk cakap pe
theee ^__^





jangan mengkontroversikan entry aku.
aku buat sbb aku tgk agak ramai yg anti kelantan sampai kan ada yg dengan berani nya buat group anti kelantan kat fb.
tak phm btl aku.
tak baek taw wat cmtu.
esh3.
ade yg nk share pape.
jangan hentam aku eh.
tanak kawan korunk kang.

7 bantah cakap cikgu:

KaiZeN SHiNoBi said...

aq nak hentam ko...

hahaha

xde r, x sume mcm tuh, negeri2 lain pon same gak...

hahhaa.... ade certain ok, ade certain x...

tuh ko nyer pengalaman, sape nak hentam ko? meh aq bagi penampo laju2..

I n n z said...

mmg la x sume cm tuh.
sesetengah jeh.
tp mind set org ramai , pk sume same jeh kott ;p

nanti ade org hentam aku, aku gtaw ;D

KaiZeN SHiNoBi said...

okeh3... ahaks... jangan lupe roger2.. ahaks

I n n z said...

tade hal bro ;p

sI tEDI said...

tau tak kenapa perempuan dapat lebih harta dari lelaki?

sebab perempuan bila apa2 berlaku pd dia nanti.. contohnya mcm bercerai ke apa ke.. dia sudah ada harta untuk teruskan hidup..

lelaki perlu usaha sendiri sebb dia yg akan jd pelindung pd wanita

KaiZeN SHiNoBi said...

alamak... sekali aq salah komen dah tadi.... hahhaa aq nak komen yang nih.... ngeahahhhahha

nazz said...

blog awak kite dah pernah singgah dah..singgah lagi..hehehe dak mlas...

nazzwtf.com