Monday, April 18, 2011

.Cara Tukar Email Yahoo ke Gmail.

kau pakai email yahoo untuk sign in blogger ?
kalau YA , sila angkat tangan macam saya .

sebab aku pun guna email yahoo selama ni .
tapi aku ade lagi 2 blog yang guna gmail .
dan aku lupa pasal itu .

jadi, mari kita tukar dari email yahoo ke gmail sebelum blog kesayanngan kita didelete .
ya, google akan delete blog yang guna email selain gmail .
takuit tak ?
takuit tak ?

kalau takuit, jom tukar sekarang !
BERTUKAR !




1. create account google. ala, free je doshh . kalau dah ade , kita switch aje =)



2. Sign in blog mcam biasa . maksudnya guna email yahoo yang kau selalu guna tuh .



3. Setting -> Permissions -> Add Authors -> Masukkan email gmail kau -> Invite



4. Bukak gmail kau , akan ada email jemputan untuk jadi author kat blog, klik link pengesahan . Akan ada notis , "To join this blog as an author, accept the invitation by signing in with your Google Account here” . Klik HERE , ia akan bawa kau ke dashboard .

5. Sign out blog dan login guna email yahoo tadi .

6. Setting -> Permission -> dekat nickname yang kita add as author tadi , klik Grant Admin Privileges.

7. Boleh remove nickname dan email lama dan blog kau boleh di guna dengan akaun gmail sepenuhnya .



tapi ada satu benda tak best !
tak tau lahh kalau aku jeh kene atau semua orang .
sebab aku kan dah ade blog yang guna gmail uh .
jadi bertukar dashboard jeh .


semua blog yang aku follow before HILANG SEPENUHNYA .
dan aku TERPAKSA follow back semua blog korang .
wuu ~
sedih nya .

aku dah lah pemalas .
dia buat ceni pulak .
nak nangis tapi tak macho lahh kann .
HAHAHA !


jadi , kalau nampak aku baru follow blog kau , jangan terkejut lahh ye .
600 ++ blogs tuh der .
masak aku nak cari balik .
haih ~

34 bantah cakap cikgu:

buyat(bebola tomato) said...

eh yeke nak delete?

Liyana Aziz said...

baru je lepas follow balik ke semua blog yang di follow sebelum ni.. patah pinggang! aagagagaggaga

Nurhazirah Mahzan said...

http://loveiralicious.blogspot.com/

akakk , follow blog adik ea :) hee , blog akak sempoi :)

NSFM said...

hehe. jgn malas2 ;P

Fatihah Mustapa said...

aah la....hilang abis blog yg telah difollow..waaa, aku pun malas gak..adeh, nak kena cari balik semua blog yg difollow..

ctnorain said...

innz..nsb kte srupa..
sume hlng...

Nour Eyza said...

owh, blogger nk delete ke? betol ke? ish, nk ken tukar la ni?? hukk.. thanks for da info! =)

sherah said...

haha tu lee lain kali tayah gatai2 tukaq email naa :P aku pakai yahoo gak :)

Nurul said...

tq innz. dah buat dah. :)

Ery Farieha said...

bukan semua blog kena delete actually, tp sbb kita follow blog lain tu guna akaun lain, bukan akaun kite tukar ni, so mmg xde la blogs kite folo

huhuhuh

Cik Pipi said...

@buyat(bebola tomato)

ape yg akak baca, mmg google akan delete.

Cik Pipi said...

@Liyana Aziz

innz tak habis lagi . nanti3 lerw

Cik Pipi said...

@Eira Affens Cullen :)

dah follow. tq adik ;)

Cik Pipi said...

@♥ηαβiLα Lαα♥

wuwuww ;D

Cik Pipi said...

@gplovers

do it slow and steady.
bhaha !

Cik Pipi said...

@ain89

hehe ;)

Cik Pipi said...

@Nour Eyza

ur welcome ! ;)

Cik Pipi said...

@sherah
kene tukaq weyhh ;D

Cik Pipi said...

@akmar dean

ur welcome ;)

Cik Pipi said...

@Ery Farieha

aah .
aku tahu konsep tuh .
sbb tuka acc, sebab tuh jadi mcm tuh ;)

Kaizen Shinobi.com said...

pergh.. bangga siot ade entry aku kat gambar tuh,m hahahaha

Fatihah Mustapa said...

eh, nuffnang ade effect tak?

Cik Pipi said...

@Kaizen Shinobi.com

cepat ckp terima kasih kat aku . haha xD

Cik Pipi said...

@gplovers

takde rasanya .
unless kita tuka URL blog .
;)

Anonymous said...

hai, saya sudah follow awak, sila follow saya balik ok. nanti saya RAGEE... hehehhehee

[wani_mn] said...

saya baru tukar petang tadi.

gila ah, sume blog yg kita follow tpadam.

dashboard KOSONG!

adoiiidoiidooii

mmg kena folo blik le gamaknya..

byk plak tu blog yg saya follow *sigh

[wani_mn] said...

dah takda mood nak follo dah bila dashboard kosong.. haha

Cik Pipi said...

@Naqib Mohamad

gewdix .
bhaha !

Cik Pipi said...

@wanie m.n

yup2.
den pun maleh nak follow balik .
naseb lerw. haha

PutraRocker said...

kite bakor je..lelele

Cik Pipi said...

@PutraRocker

hahaha xD

m0sHiE~ said...

saya da tkar ke gmail acc tapi stil ada jgk yahoo acc tuk log in..so, tak hilang la folowers.takpe x kalu x delete?

Tyyra Lambert said...

akak , saya dah tukar ke gmail tapi nape saya tak leh tengok followers saya ? please help kak . :(((((

Anonymous said...

best ga cereta u ni