Meet This Blog In Facebook !

Wednesday, April 27, 2011

.aksi mati kau , berjaya buat aku tertipu.

pagi tadi, time aku nak sidai kain , aku nampak seekor ikan sedang terbaring kaku di atas lantai .
badannya berpasir .
aku tengok untuk 5 saat .
dia tak bergerak .

aku berlari masuk ke dalam rumah mendapatkan ibu .

"kita ada bela ikan ke bu ?"
"kenapa ?"
"ada ikan atas lantai"
"ambil lah"
"ee, geli lah, dia macam dah mati je"
"heyh , ikan haruan, boleh hidup sampai 3 4 hari di atas darat. takde makna nya dah mati tuh"
"yeke ?" bulat mata aku , sebab baru tahu fakta tu .

aku keluar mendahului ibu .
bukan apa , aku kene perhatikan ikan yang berlagak kaku di atas lantai itu .
mana tahu , dia dah bergolek hingga ke jalan raya .

ibu keluar , mengambil ikan itu, diletakkan dalam bekas, dan basuh .
kan ikan itu berpasir .

"hari tu , ikan ni berjalan sampai ke rumah Lai ."
"uih , jauh tuh"
"orang jumpa , orang cari rumah siapa ada aquarium"

#fakta satu : rumah Lai (warga cina) terletak berdepan dengan rumah aku punya sebelah rumah .
faham tak ?
dan ikan itu telah berjaya menyeberangi jalan raya dan sampai ke rumah Lai .
hebat bukan ikan haruan aku ?

#fakta dua : dulu rumah aku mempunyai sebuah akuarium tapi telah diberi kepada jiran depan rumah aku , yang pasti bukan Lai .

"mesin air ni tak boleh bukak , sebab tu dia melompat keluar"











pesanan dari aku , kalau rasa nak terkejut sebab ikan boleh bersiar siar di luar kolam/akuarium anda , sila pelihara ikan haruan .

sumpah aku rasa geli + terkejut = gelijut tengok ikan tuh terbaring kaku di atas lantai tapi sebenarnya sihat walafiat lagi .
#demyu fish !

7 bantah cakap cikgu:

MR. MIND said...

wow hwbat tul ikan kamu...

khairiyah said...

haha.bru tau gak fakta tu. isk

rara pinkmafia said...

heheheheh ikan tu mmg mempunyai nyawa yg tegar.ikan puyu kan?

oranglidi said...

haha.. aku masa kecik2 dulu pun ada pngalaman mcmtu. bpk aku bela ikan haruan gk dulu. memang ajaib kan.

isi ikan haruan sedap gila!

syazwana said...

peh hebat gila.hehe
pernah makan sekali je haruan dulu
tu pon sebab lepas operate
hehe

Kaizen Shinobi.com said...

wahahaha sumpah lawak... ngeh3.. ko tak tau ke ikan keli leh hidup lame atas darat? ngeh3

takpe2... rajin2 pergi pasar ek? wakakakakaka

rafiq said...

aku ingat nak ikat tali dekat ikan haruan. pastu bawak jalan-jalan pegi psar nak beli ikan mentah. boleh?