Tuesday, April 19, 2011

.budak bajet KL.

ayah saya orang KEDAH .
ibu saya orang NEGERI SEMBILAN .
saya lahir kat PAHANG .
tapi ibu cakap , saya dikira sebagai orang NEGERI SEMBILAN sebab membesar kat sini .
saya dok NEGERI SEMBILAN sejak umur 3 tahun .

hari tu , ada orang datang rumah saya .
dia berborak dengan ibu saya .
dia cakap , ibu cakap ada dialek NEGERI SEMBILAN even ibu cakap standard bahasa melayu .

lepas tu , dia cakap saya poyo .
sebab cakap tak de dialek NEGERI SEMBILAN langsung .
dia cakap saya cakap macam orang KL .
even saya cakap loghat NEGRI SEMBILAN pun , dia kata bunyi tak pure .

yang paling best kalau balik kampung sebelah ayah .
ALL MY BIG FAMILY MEMBERS SPEAK USING KEDAH ACCENT .
ye , kami 4 beradik je cakap standard bahasa melayu .
dan ini buat kami 4 beradik macam poyo sebab cakap KL .

ouh , bukan kami pinta cakap begini .
dah terbiasa sebab ayah tak ajar kami cakap loghat utara .

tapi jangan risau .
saya boleh cakap dalam loghat NEGERI SEMBILAN dan KEDAH even bunyi nya tak pure T_T
so pathetic .









aku pun perasan yang cara aku cakap dan sebut words sedikit poyo .
kadang kadang bila datang gedik , aku sebut macam omputih .
HAHAHA !


 


14 bantah cakap cikgu:

wanie said...

mak ayah saya memang pure negeri sembilan. tapi kami adik bradik semua lahir kat kl. maka, tiada lah dialek negeri sembilan dlm prtuturan seharian.

hahahaha! kite serupa la beb. ayah aku pun pelik apesal kitorg tak pndai ckp nismilan. asal faham ape yg diorg ckp sudah lah kan? kikiki.


cakap kl yawww :P

Unknown said...

wah ruginya kalau kurang pandai ckp bhsa negeri. sbb kan sy rasa bila kita pndai ckp bhsa negeri kita yg lain dr yang lain nie kita dh dikira pandai ckp bnyk bhsa.tmsuk lah bi,bm skali.kalau pndai bhsa cina, india jd mkin bnyk bhsa.wahh bangga ngn diri..
:P

Cik Pipi said...

@wanie

kira kita paham apa dia ckp, oryte lettew ;p

Cik Pipi said...

@shera haifa

gud3 ;)
reti ckp cume tak selalu ckp ;p

~Fara Khalid~ said...

hoho...xprnah dgr la fara ckp n.9.pasni bleh prctice2 ckp mase presentatn nnt.huhuhu

Jujurara said...

hahahaha..wah mmg org keyill betul la 2..

Syuk Ry said...

haha.. smart lah..

Kaizen Shinobi.com said...

hahahaha... kisah aku lak... kalau aku cakap aku orang sabah baru orang tau... ngeh3

Cik Pipi said...

@~Fara Khalid~

haha. mane boleh. present kene speaking ;p

Cik Pipi said...

@pwincess Lov3y dOv3y

KL celup. bhahah xD

Cik Pipi said...

@Syuk Ry

hehe ;D

Cik Pipi said...

@Kaizen Shinobi.com

eh , kau bukan ckp ade dialek sbh ke der ?

Noor Mustaqim Bin Mohamed said...

aku lahir kat terengganu, mama aorang terengganu dialek kelantan,abah kandung aku orang terengganu dialek terengganu pekat. and mulai hari tu aku cakap dialek kelantan sampai skarang... tapi yang peliknya sejak mama kawin gan warga indo aku plak cakap kl pekat gile... sbb abah aku memang bahasa dia cakap kl... kekadang tu ada jgak dialek indon... sampai aksarang pon cakap kl... kawan2 ejek asal cakap kl, cam bagus jer... tapi family aku memang cakap camtu kalau duduk lam rumah.... kalau gan kawan2 or saudara lain baru guna dialek terengganu/kelantan...

Noor Mustaqim Bin Mohamed said...

fakta: tak semua orangterengganu guna dialek terengganu asli.. sbb bermula dari daerah setiu sampai daeran besut, kami menggunakan dialek kelantan sebb daerah kami lebih dekat dengan kelantan dah!!