Friday, November 30, 2012

.jangan nak claim gambar tu awak punya sangatlah.

sekarang kan musim awek awek urban gila durian crepe .
aku sebagai seorang yang suka memasak , aku google lah resepi durian crepe ni .
tersampai lahh dekat blog seseorang ini .
tanpa ragu ragu , aku masuk lahh baca resepi dia .
siap tunjuk cara cara buat . bagus .

tapi sampai kat bawah entry , aku rasa pelik dengan satu gambar ni .
even aku kini bermata empat , tapi aku rasa kalau pakai spek aku memang akan nampak dengan jelas lagi nyata .
dan sebagai seorang yang biasa memasak , aku tahu tekstur "lempeng" @ kulit durian crepe yang dia masak itu .

bukan lahh aku nak dengki sebab dia boleh buat durian crepe "gebu" .
tapi aku rasa dia telah melanggar etika seorang blogger dengan tidak meletakkan sebarang kredit sumber asal gambar malah MELETAKKAN TRADEMARK SENDIRI PADA GAMBAR TERSEBUT .
wahh ~ begitu skema ayat aku .
HAHA !

bukankah dia dikenali sebagai BLOGGER FAMOUS yang menjadi idola kepada ramai blogger ?
perfect , comel , baik , tak sombong , peramah .
tapi , adakah dengan tiket yang diberi oleh bloggers lain membolehkan dia bertindak sedemikian ?
aku rasa tak .
ETHICS is ETHICS .


*gambar asal dari blog dia tapi bukan blog aaron aziz even ada muka dia*

tanpa menulis sebarang kredit kepada GOOGLE, sebab aku yakin 100% dia gugel gambar ni . bukti ?
sat lagi aku bagitahu mana original source gambar ni .
siap tulis lagi "gebunya durian crepe aku.kehkehkeh" .
tidak kah ayat itu mengambarkan durian crepe di dalam gambar tersebut kepunyaan dia ?

yang buat aku pelik sebab kalau kau tengok dari gambar kat atas , kulit durian crepe dia tak secantik ini .
warna tak sekuning dan tak sehalus seperti dalam gambar curi  tu .
kalau korang tak caya cakap aku , boleh refer kat blog dia .
in case dia dah edit / delete entry atau any pictures , meh aku bagi print screen .
HAHA !

disebabkan  rasa ingin tahu , aku gugel source gambar tu .
dan ini resultnya .



korang pun boleh cuba google kalau tak percaya kan aku .
manalahh aku kot kau nak kata aku photoshop plak gambar ni kan .
sebab aku tahu guna photoshop .
HAHA !
please , try for urself .
tak tahu cene ?
GOOGLE lahh !
HAHA !


aku klik first link yang pasal restaurant dragon one .
dan gambar kat bawah ni yang aku dapat .
sama kann dengan gambar dekat entry dia ?


2 years ago beb .
dia ingat google ni bodoh gak eh .
tak boleh detect .
HAHA !

yang tak boleh bla , dia boleh letak trademark dia kat gambar curi ni , pastu claim ini durian crepe gebu dia , pastu tak letak any kredit , paling cikai pun letak lahh "source: google" .
susah ka ? ka keyboard hang rosak ?

dia curi gambar orang boleh .
orang amik gambar dia HEBOH satu dunia blog .
akai ada ka dak tu ?

adik adik newbie , jangan ikut perangai dia ni okay .
kita cume blogger cikai , tak terkenal , tak banyak duit dpt dr buat sponsored entry .
jangan dok buat perangai tak letak kredit .
satgi orang buat claim , hang jugak yang susah .
ingat mak bapak ye .
*tetibe*

kalau buat esaimen pun , banyak kali lecturer cakap "letak references , buat citation sebab source yang awak dapat tu bukan idea awak"

paham ?



kbai <3

6 bantah cakap cikgu:

ezy.fia said...

oooo tau dh sape pnye blog ni..
heee

maisarah jafridan said...

sorry akak blog, rasanya tak perlulah sampai nak aibkan blogger tu . kalau nak nasihatkan dia, ckp aje baik baik kat dia. bukan ke etika blogger tak boleh perli orang sesedap rasa dalam blog kita. Just saying. sorry. Dan saya kenal blogger tu. chill oke :)

oranglidi said...

tengok background tu macam leh knal jeeee sapee. hahahaha

Malaysia Tanahairku said...

TUTTUTOFFICIALSPACE\\,
Akak blog ni cakap betul pe...

Cik Pipi said...

tuttuofficialspace : aku tak nampak tang mana aku aibkan dia ? plagarize tu aib ke ?

Anonymous said...

aibkan la 2 , da terang2 ko tunjuk blog die , ko wat ayat2 xsedap dibace .