Wednesday, December 16, 2015

.penganggur pun boleh buat duit.

BUKAN MLM tapi berniaga secara betul .

Hurm .. Aku last kerja makan gaji ni bulan Mei 2015 . Tu pun keje kat butik . Gaji RM 650 .
Tapi sebulan je kerja sebab tak tahan kerja banyak . Semua kerja dekat butik tu aku buat sorang .
Dari bukak kedai pukul 10 pagi sampai lah tutup kedai pukul 9 malam .
Kemas kedai , iron baju , attend walk in customers , packing online items , pergi PPL , semua lahh aku buat sendiri sensorang . Memang tak dayo acik do .

Lepas benti , aku menganggur sampai sekarang .
Ada jugak attend interview sana sini tapi belum rezeki .
Entry bawah ni , aku pergi interview , dah dapat kerja , cuma aku mintak tangguh masuk sebab aku ade interview dengan UiTM minggu depannya tu , ehhh sekali boss tu pergi cari orang lain pulak .
Hurm .. Kerja situ melepas , kerja kat UiTM tak dapat . Sebab nya aku ada degree .
Sabo je lahh .

So , macam mana aku buat duit dengan menganggur ?

Aku berniaga dengan bakat yang aku ada .

Aku tak taw cene aku boleh minat bake and cook ni . Sebab nya aku ni boyish dari kecik . Ate , adik adik semua lelaki . Aku je princess . Mana tak nye , HAHA !

Buat masa sekarang , produk paling laku keras adalah CREAM PUFF .
Alhamdulillah , every week ada je order walaupun cuma 1 box . Aku tetap buat .
So far , customers aku ramai yang repeat customers lah . Most of them kawan sekolah , kawan universiti , kawan blogger , kawan fb .
Ade jugak yang jumpa aku dekat IG (@cookiesbyfarah) , beli sekali pastu repeat lagi . Hiks .
Alhamdulillah . Rezeki Allah datang pelbagai cara . Cuma kita kene usaha .

Sekarang senang . Semua ONLINE . Aku cuma bukak akaun IG . Aku tade buat promotion gegile macam setiap hari post dekat group fb , group whatsapp , wechat bagai . TAKDE .

Bila ade orang order , baru aku post . Kalau rasa nak promote pun , seminggu sekali je aku post dekat group fb . Tu pun tak jalan jugak . Sebab ramai lagi yang jual mende sama . Harga yang jauh lagi murah . Haihh ~





*paling laku - Mini Cream Puff RM 40/50 pcs*

Kalau nak meniaga makanan ceni , pepandai lah kira kos kau ehh . Jangan ikut orang . Orang jual murah , kau jual murah sebab ingat kalau jual murah , orang ramai akan beli dekat kau . Kau salah sebenarnya .

Order banyak , kau mungkin boleh beli barang mentah dengan harga borong TAPI masa , tenaga dan utilities bill kau akan jadi double triple . Ni semua akan masuk dalam harga jualan kau .

Lagi satu cerita

Masa aku kerja dekat butik dulu , aku ada jumpa satu vendor ni jual halfmoon shawl yang besar dan panjang . Aku beli 3 helai dan sangat sangat puas hati ! dia jual sehelai RM 39 . Bagi aku mahal .

Aku usha IG dia . Nak tengok dia pakai material apa . Sorry kak , saya tiru idea akak sebab shawl akak best ! Material = Chiffon Georgette . Kat seremban ni , aku beli dekat Nagoya je tapi warna dia sangat lah limited . Dia tak amik stok banyak kot . Kadang kadang customer request kaler lain , aku terpaksa lah nego mintak kaler lain sebab warna yang customer nak , takde kat Nagoya tu . Alhamdulillah dapat customers yang tak cerewet .

Saiz shawl : 1.8 meter . Bidang 45 .
Harga beli dekat seller = RM 39
Kos aku buat sendiri = Kain 1.8 meter RM 14.40 + Upah jahit tepi tudung RM 1.50 = RM 15.90
Haaa nampak tak , betapa aku dah jimat banyak MYR kalau aku buat sendiri . Hehe .
Kau beli kain 1.8 meter tu bukan pakai semua pun . Macam aku , siap boleh buat bunga 3D lekat kat shawl lagi . Tu yang bile aku pakai tu , ramai gegirls jeles je tengok shawls aku semua berbunga bunga . Haha !
Ehh bukan gegirls je . Mak mak pun geram lah tengok bunga bunga ni . HAHA !

Bila aku pakai , aku buat lahh promote sikit dekat FB , dekat sedara mara , kekawan . Haaa , ade lah selit sikit sorang dua yang ngoder . Alhamdulillah .


*kain ni macam keras sikit , aku cuma jahit baby seam dekat atas tu nak buatkan dia jadi muncung macam tu . So , takde lah dia melekap ke dahi dan buatkan muka aku jadi macam tomato*


*yang ni aku instant dua muka tu . lebihan kain dari buat kan shawl untuk customer . customer request custom made , so , ade lebih half , aku buat lah untuk aku . aku tinggi sikit , so nampak pendek je shawl tu*

 *ni ukuran standard shawl aku . labuh depan belakang . abaikan yang hujung tu . tu bawal je wehh . hahaha *
 *ini lah bunga bunga 3D yang aku letak dekat shawls . semua aku jahit sendiri taw. hiks *

*jahitan baby seam untuk buat muncung . ni Wana punya . kain Chiffon Shimmer . Chiffon Shimmer ni mahal sikit . RM 10.80 semeter*

Aku jahit , aku pakai dan aku jual .
Kain Chiffon ni tebal tapi tak panas. Tayah pakai inner neck dah .

See , dari kau duduk goyang kaku , merungut takde majikan nak hire kau , apa kata kau discover talent untuk buat duit . Aku ni tak reti meniaga tapi aku cuba nasib je . Alhamdulillah, ade lah rezeki untuk aku .

Aku dah tak mintak duit dekat ayah kalau nak pergi interview jejauh macam KL ke . Semua aku pakai duit hasil niaga kimpaf dengan shawl ni . Bayar tol , duit minyak , duit makan , semua aku pakai duit niaga . Savings kalau ade lebih , aku simpan lah tapi tak konsisten .

Aku harap aku dah bagi idea dekat korang kalau nak meniaga sendiri ke dari kau dok umah sesaje takde buat mende kann .

Kalau nak order / tanya pape , boleh cari aku dekat IG okay ?

kbai <3

3 bantah cakap cikgu:

safurara said...

wahhhh! pandai baking, pandai menjahit, bagusnyaaa, Alhamdulillah, meniaga skrg lg untung dik. dr keje dgn org, penat badan, x berbaloi.

Anonymous said...

Hi, bagusla da menulis balik. Dlu selalu baca blog ni. Suke bca post mase blajar uia. Cite pasal kwn2... Kwn baik awak... Still in contact dgn sume org ke?

Abdul Hadi Magnificence said...

sebenar nya respect dgn orng yg berani keluar dr kepompong yg kerja harus mkan gaji... sebenar nya kerja sediri lg best..flexsible..anyway, all the best for yr future life..anyway ni my blog http://mrparanoidwords.blogspot.my/