Monday, December 27, 2010

.[cerpen] Spanar Saiz 19.

“Elisa Adira !” jerit Fahmie , ketua pengawas sekolah dari jauh .

Langkahan Lisa terhenti dek jeritan Fahmie . Dia berpusing dan berjalan dengan laju ke arah Fahmie.

“Kau apahal jerit jerit nama aku? Nak kena?” tengking Lisa.
“Kau buat apa tadi?” soal Fahmie.
“Kau tak nampak ke aku tengah jalan tadi?”
“Sebelum tu?”
“I’m walking and walking, my dear Fahmie,”
“Yah, you were walking and walking while littering,” sambil menunjukkan plastic bungkusan makanan yang dibuang Lisa sebentar tadi.
“So?”
“Hey, kau dah buat salah okay,”
“Then?”
“Kau tak nampak tong sampah kat depan tu ke?”
“Opss sorry. Tapi alang alang kau dah kutip sampah tuh, apa kata kau je yang buang kat dalam tong sampah, okay. Byee,” Lisa berlalu pergi.
“Kurang ajar punya perempuan, siap lah kau balik nanti,”

Lisa bernyanyi-nyanyi tanda mengejek.

“Weh Adi, aku ada berita gembira nak bagitahu kau ni,” kata Fahmie sambil mengambil tempat duduk di sebelah Lisa.
“Apa?” Lisa masih membelek motorsikal pemberian ayah sempena kejayaan nya dalam SPM yang lepas.
“Ni ha,” Fahmie menghulurkan sehelai kertas kepada Lisa.
Lisa menyambut kertas itu .

Lisa diam membaca sebelum dia bangun dan mencampakkan spanar ke lantai. Dengan spontan, Lisa memeluk Fahmie. Fahmie tergamam.

“Wohhh! Congrats bro! Medic tuhh. Kat Russia lagi. Hebat lah kau. Bangga aku dowh dengan kau,” Lisa kelihatan begitu gembira.
“Kau apa cer?”
“Hurm…. Aku kat Malaysia je bro. Tak layak nak pergi overseas macam kau,” Lisa kembali membuat kerja yang di tinggalkan tadi dek kerana terlalu excited.
“Hek eleh. Kau yang tak nak pergi interview. Kata tak nak tinggalkan mak ayah lah. Padahal manja,”
“Hoi hoi , siapa manja? Kau nampak spanar saiz 19 ni? Kang ada yang melekat kat dahi kau yang licin bak sutera tuh kang,”
“Garang nya. Relax lah babe. Elok benar kau duduk kat Malaysia ni. Jadi bodyguard mak ayah kau. Ganas semacam. Macam lelaki,” kata Fahmie sambil menghirup air sirap yang disediakan oleh mak Lisa.
“Kau cakap balik. Aku tak berapa nak dengar lah bro,” Lisa menghampiri Fahmie sambil menghayun-hayunkan spanar saiz 19 di tangan.
“Eh, aku tak cakap apa-apa lah. Burung ayah kau yang berkata-kata. Aku diam je, minum air sirap mak kau buat ni ha,” Fahmie tunduk.



to be continue ...